Luk Dewulf

Ik kies voor mijn talent!

Luk Dewulf is auteur van de “Ik kies voor mijn talent” (achtste druk) Naar aanleiding van dit boek is hij sinds 2009 een veel gevraagd spreker over talent.

Hij brengt een enthousiasmeren en motiverend verhaal over hoe talenten en resultaten hand in hand gaan. Wat is talent? Wat is het verschil tussen een gapbased en een strengtshbased perspectief en hoe gaan die samen? Hoe kan je competenties en talenten met elkaar verbinden? Wat is talent, hoe kan je vaardigheden ontwikkelen om meer uit je talent te halen? En wat doe je met die zaken waar je niet goed in bent?

De lezingen van Luk Dewulf zijn interactief, worden rijkelijk geïllustreerd door voorbeelden, beelden en  toepasselijke filmpjes. Bovendien wordt telkens contact gemaakt met de deelnemers door in te gaan op hun eigen talent en dat ook te benoemen.

De doelgroep van deze lezingen is heel divers. Zowel internationaal (in het Engels) op executive niveau (o.a. Tessenderlo Group, IKEA) als nationaal in Vlaanderen en Nederland  (KBC, CM, WPG Uitgevers, Colruyt, Spar….) bij het bedrijfsleven. Ook erg veel in het onderwijs (Directiecongressen voor directeuren basis en secundair onderwijs, Pedagogische studiedagen, Hogescholen waarond Plantijn , Artevelde, Katho, Windesheim, NHLeeuwarden). En ook in de social profit en nonprofit (LES-congres rond inburgering, ziekenhuizen, bijzondere jeugdzorg, ….).

In het voorjaar van 2013 geeft Luk Dewulf ook een reeks theatervoorstellingen samen met CM in theaters en culturele centra in Vlaanderen over het talent van kinderen (www.plukjegeluk.be/talent)

Zijn lezingen variëren in duur van 20 minuten tot 2u, steeds in overleg met de opdrachtgever steeds gericht op de meest optimale bijdrage in het event of bijeenkomst.

Help! Mijn batterijen lopen leeg

Samen met Guido Vangronsveld schreef Luk Dewulf het boek “Help, mijn batterijen lopen leeg”. Het boek kwam uit in mei 2012 en was eind 2012 al toe aan zijn vierde druk. Over dit boek geeft hij pakkende en beklijvende lezingen.

Het uitgangspunt van dit boek is dat een burnout geen individueel maar een relationeel probleem is. Dat het steeds ontstaat in relatie met anderen. In het boek gaan de auteurs uit van een relationele en systemische kijk.

Net zoals de andere boeken van Luk Dewulf is dit boek ook ontstaan vanuit het professioneel reflecteren op eigen ervaringen. Door samen met Guido te onderzoeken hoe zei beiden in moeilijke periodes er toch in slagen om het hoofd boven water te houden ontstond een referentiekader dat getoetst en onderbouwd is vanuit verbindingen met onderzoek over burnout aan de Universiteit Gent. In de afgelopen jaren heeft Luk tientallen mensen begeleid die zich bevonden op de rand van een burnout en/of die in een burnout zijn terechtgekomen.

De lezingen over dit onderwerp vertrekken vanuit een aantal kernbegrippen rond talent en hoe die verbonden zijn met energieverlies in het werk. Vervolgens worden de kerndynamieken beschreven die kunnen leiden tot energieverlies en burnout. En natuurlijk welke de manieren zijn om er uit te komen. Zowel vanuit het perspectief van de individuele persoon die ondersteuning zoekt bij een coach, therapeut, dokter of vriend. Als van uit een systemisch perspectief en de manier waarop hierover in een organisatie het gesprek kan worden gevoerd. Het verhaal wordt rijkelijk geïllustreerd met beelden, filmpjes en voorbeelden. En aan het eind van het verhaal formuleert Luk Dewulf tien aanbevelingen voor individuen en organisaties. De lezingen over dit onderwerp worden door de deelnemers als pakkend en vaak erg confronterend ervaren. Het verhaal wordt echter nooit zwaar omdat humor nooit ver weg is in deze lezing.

Deze lezingen variëren van 20 minuten tot 2u, steeds in overleg met de opdrachtgever, en steeds gericht op de meest optimale bijdrage in het event of bijeenkomst.

2 comments

  • Mooi interview vandaag 18/12/13 op radio 2 over talenten van kinderen. Spijtig genoeg deelt het onderwijs deze inzichten vaak niet. Rilatine is de drug geworden om ieder kind in het gareel te laten lopen. Individualiteit is niet gewenst, is moeilijk voor leerkrachten.
    Kortzichtigheid troef, kinderen worden gedwongen te denken en te functioneren in verouderde denkkaders, anders heb je een afwijking.
    ADHD, autisme is in mijn ogen een vorm van protest die er bij de huidige kinderen groeit. De leerkrachten kunnen hier veel van leren, maar snappen het vaak niet.

    Gertie Daerden

    Reply
  • Pingback: OEN | Toon Maillard

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>